Sanne: Full fart framåt!

Jag vill skriva av mig. Jag vill. Och ja det var ju inte så svårt att göra det. Det bubblar inom mig. Det sprudlar lite…haha. Jag kan inte riktigt förklara varför. Helt plötsligt bara. Elsa har ju sagt att jag är ambivalent och hon är nog inte den enda.

Ska jag söka något riktigt svårt till hösten så att jag verkligen utnyttjar mina betyg som nu kommer att stiga i höjden tack vare meritpoängen?? Jag menar nu kommer ju fler och fler att läsa matte och språk för att få extra poäng och då sjunker mitt försprång…så nu innan alla nittiotalister kommer ikapp borde jag inte utnyttja systemet helt? Så mycket som jag inte visste skulle intressera mig och så många möjligheter.


Men visst är det ett skitsystem?! Orättvist och jag vet inte om jag tycker att det är så otroligt givande att läsa steg 3 och 4 på gymnasiet om man verkligen inte tycker att språk är roligt. Annars går det bara in och ut och Jan Björklund måste förstå att språkkunskaper är väldigt speciella, på det sätt som man lär sig idag så är det lite slöseri med tid för många tror jag. Så snarare kommer folk att välja språk bara för att få dessa meritpoäng (och märk, man behöver bara få godkänt!) istället för att lära sig något annat som kommer dem bättre till hands. Jag tycker det är superkul att läsa språk och det är aldrig fel att lära sig ett nytt men ärligt talat så måste man nog fullfölja hela processen i inlärningen, typ åka iväg några månader till Frankrike eller så, för att det verkligen ska ge resultat. Är man inte intresserad av det så vet jag inte riktigt…


Sen är matten en annan femma. Det tror jag ger mer än att läsa språk, alltså generellt. För där lär man sig att tänka på ett sätt som jag tror hjälper en i vad man än gör i framtiden. De som hatar matte har nog mest problem med inställningen och kanske läraren, eller tempot. Att de behöver mer tid för att lära sig. Och då blir det lätt att man bara skiter i det.


Så jag kanske ska utnyttja det här nya systemet som jag egentligen tycker är helt fel. För även om det är bra att få folk att läsa mer matte som jag sa ovan så är det fel att någon som läst extra matte lättare kommer in på en konsthistorieutbildning än någon som läst historia och bild på gymnasiet. Och högerregeringen som ändå är så intresserade av att spetsa kunskap och individualisera.


Sen finns det ju områdesbehörighet också som ger lite poäng om man läst någon kurs som angår den utbildning man söker till. Tex om man vill bli psykolog får man poäng om man läst psykologi A eller Svenska C (om jag förstått det rätt). Hoppas det kan gynna de som känner sig bortglömda i meritpoängsystemet. Så kanske vi alla kanske höjer våra betyg lika mycket, då sett till vad vi ska söka, och så var det inget mer med det..


Kommentarer
Postat av: Jonna

Jag har fortfarande inte helt fattat det nya systemet och kommer inte orka sätta mig in i det förrän jag måste, alltså när jag väl ska plugga någonting. Stackars alla de som verkligen gillar språk! Det finns redan många som slöar på språklektionerna och tvingar de stackars lärarna att sänka hastigheten och förklara om och om igen eftersom bara ett fåtal lyssnar :(

2010-03-16 @ 14:48:47
URL: http://alltomjonna.blogg.se/
Postat av: Elsa

Pa ett satt sa kanns det lite trakigt med meritpoang. Det ar svart att satta ord pa men jag var sa stolt over oss pa gymnasiet. Hur vi gjorde saker ordentligt. Vi laste sprak och matte for att det utmanade oss. Och vad ar det for vits med ett meritsystem om man nu som du sager bara behover ett godkant? Det som utmarkte dem som fortsatte till steg fyra och fem var att de var engagerade och tyckte det var viktigt. Nu kommer det som Jonna sa en sankt hastighet och med det en trakig stamning. Alla kommer taktikvalja och tillslut blir det ju ingen fordel da alla valjer det for att fa hogre betyg! Man ar ju dum om man inte valjer det! Jag, (om jag fattat det ratt), kommer fa an an gang hogsta poang mojliga och det kanns ju bra att man fattat grejen med utbildning, men det behovde jag inga stjarnor i kanten att beratta for mig.

2010-03-18 @ 07:34:58
Postat av: Sanne

Ja alltså fattat grejen med utbildning...det är väl mest så att det är just de ämnena som vi råkar gilla som ska premieras..matte och språk. Finns ju så mycket viktigt och bra som jag inte skulle ha valt. Vi kan ju bara buga, bocka, tacka och ta emot att de var just "våra" ämnen som ger poäng...Sen kan man ju se det så att det är bättre (tycker jag) att fullfölja ett språk istället för att läsa ett helt nytt på gymnasiet, (man får ju inga poäng för steg ett!) och på så sätt väljer man "rätt" om man gör det. Och vill verkligen moderaterna att alla ska välja samma?

2010-03-18 @ 19:16:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0